Chawarma - En smakupplevelse utöver det vanliga!

Efter att ha stapplat sig hem våldsamt tidigt för att vara mig själv, nämligen jag, så måste jag bara ge mig in på recensionscenen.

Chawarma är ett inte fullt så annorlunda fenomen i Borås-händerna på nätter överlag då veckorna bara är långa fester här nere. Mina upplevelser av detta underbara påfund kan bara ses som goda.

Jag skall förklara för er vad en Chawarma är för något:
Det är en Döner-kebab som en kär vän till mig (vännen har valt att vara anonym) döpt om och gjort till sitt eget varumärke. En Döner-kebab är väldigt olika från person till person. Detta betyder att kapitalismen har gjort sitt i och med urbaniseringen och globaliseringen.
(För er som inte förstår så betyder dessa två senare nämnda uttryck med en lätt förklaring att världen krymper, det vill säga att folk flyttar närmare de större städerna och närmre varandra. På grund av att industrialiseringen och kapitalismen gjort så att de tidigare bönderna och rena arbetarna inte längre kan försörja sig när de bor utanför stan, avståndet till; bensin, livsmedel, service, mm flyttar sig från landsbygden och in mot städerna. Vilket i sin tur medför att låginkomsttagarna [våra hjältar - för utan dem skulle vi vara utan kött, mjölk, ägg, mjöl, mm. För er som är någorlunda intelligenta innebär detta; Ingen kallops på söndagen, inga pannkakor efter ärtsoppan, som i sin tur inte skulle finnas....] tvingas röra sig inåt städerna för att klara av att försörja sig själva.)
Min erfarenhet av en Döner-kebab har jag tagit från dess ursprungliga hemland; Turkiet där jag tillbringade en vecka i somras i hisklig värme. Det är en typ av kebab fylld med kycklingkött, lök, persilja, tomat och eventuellt andra grönsaker.

I Borås nattvimmel säljs denna underbara snabb/fyllemat från en flyttbar liten, tja, vad ska man säga... Stuga.
Den kostar enbart 45 kr och innehåller; Kycklingkött, tomat, gurka, grönsallad (eller isbergssallad om ni vill) och en hiskligt god sås (som jag inte fått ur detta geni receptet från än, men lugn det lär jag få.)

Några av mina vänner har provat på detta fenomenala stycke mat och rösterna lyder;

Gåre: Dä här ä fan den bästa fyllematen äver, dä!!


Chrille: (Ingen direkt kommentar men...) Han köpte en på fredagkvällen och köpte sedan två på lördagkvällen, vilket är en 100% ökning. Slutsats, Han tyckte förmodligen jävligt mycket om den eftersom inte en kycklingbit gick till spillo.


Rock n' Rolle: (Ingen direkt kommentar, eller jo, men...) När jag (Bakken) kände mig färdig med min Chawarma kastade jag ut den på norra eller södra Brogatan eller nåt och Rolle dök efter den som en slaghök... Hans kommentar till detta var... "Jag var ju Hongri" - se tidigare inlägg. (Skall tilläggas att han vräkt i sig en sedan tidigare.)


Svärd: Han är moderat, så vem bryr sig??? - För övrigt tror jag han var missnöjd med folien för att det tycktes vara eldorados aluminiumfolie och inte Yves Saint Laurent's specialfolie som endast sålts i tio förpackningar världen över.


Med alla dessa ljuvliga kommentarer samt mitt eget omdöme kan jag inte ge Chawarma annat än fem jokrar a'la Heath Ledger av fem möjliga..


            

Grönt och Gott som en gång i tiden existerade och prydde ryggen på min kära innebandy-warm-up-tröja...
Släng er i väggen!! för i Borås finns Chawarman!!!!


/Bakken

Kommentarer
Postat av: gåre

ja älskar dig, men hata grisen

2007-11-03 @ 03:20:30
Postat av: Micke

Hur kan du ge en billig turkkebab fem plus!! Har du ingen heder i kroppen. Är inte mammas köttbullar, mormors kyckling och flickvännens carbonara bra mycket godare! Toast Skagen, Oxfilé med mögelost, sniglar med vitlök!

Fem plus till en kebabjävel.Du drar ner flera tusen år av matkonst. Hur tänker du?;-)

2007-11-03 @ 10:31:16
Postat av: Bakken

Sett ifrån sammanhanget Micke så hade inte mammas köttbullar samt allt eventuellt övrigt du räknade upp inte någon femplusare.. För JAG skulle i verje fall inte vilja sätta mig och äta potatis och köttbullar eller gå och äta det när jag är hemma/på väg hem från krogen..

Så tänker jag.. Förresten är det ingen kebabjävel. Det är CHAWARMA!!!! Try it, You love it!!!

Dessutom är det ju inte bara mitt omdöme som publicerats!!

;) - Bra träning detta Micke!!

2007-11-03 @ 13:05:26
Postat av: andy

åhhhh, kallopps!

kommentarfälten efter recensionerna är föresten de mest underhållande internet har att erbjuda dessa dagar :D

det får man de er! miklar!

2007-11-03 @ 18:20:06
Postat av: Micke

Bakken: Skönt att man numera kan sätta betyg beroende på sin karma.

Förövrigt brukar omdömen på fyllan vara grymt bra. Jag har inte någonsin käkat Charwamna heller, men ändå har jag en åsikt. Likt dig dvs, angående diverse cd. Att fyllemat har blivit synonymt med deg, svettig kebab och annan hoptryckt köttmassa känns fel. Vart tog kärleken i matlagningen vägen lixom?

2007-11-03 @ 19:44:26
Postat av: Micke

Andy: Kul att man kan mätta någons hunger.

2007-11-03 @ 19:45:15
Postat av: Joe Hill

Detta inlägg om chawarma, kapitalism och globalisering kan, med förbehåll, vara det bästa som hittills publicerats på denna blogg sedan födseln. Det blir fem Maoklockor av fem möjliga! Annars håller jag med gåre; Hata grisen!

2007-11-04 @ 02:46:52
Postat av: Bakken

Tack skall du ha joe.. Kulturgeografi A har visst gjort sitt och jag är också väldigt nöjd med ovanstående inlägg... jules hälsar till alla bloggtöntar - vilket givetvis inte innefattar mig själv!!!! Jag är ju ändå bäst!

2007-11-04 @ 12:53:28
Postat av: Jon

Jag hajar inte, vad är det som skiljer den där jäla Shwarman från en vanlig dönerkebab? Här i Syndey serveras all kebab i en slags mindre kebabrulleform. Denna kebab läggs dessutom i ett mackjärn för att bli en slags kombo av "cråck missjöö" och kebabrulle. Du betalar ca 35 spänn för denna rätt, grönsaker, sås å jox, 3 kr extra för ost om det så önskas. Varmkorv existerar inte på fyllematsscenen här nere. Känguruburgare går dock att hitta.

2007-11-05 @ 16:00:23
Postat av: Bakken

Vem vill äta en stackars känguru?? Motsägelsefullt, jag vet!!

2007-11-05 @ 18:01:47
Postat av: Jon

Det är inte så att det är direkt ont om dem, och jag gissar på att de har det betydligt bättre än kycklingarna innan de bli mat

2007-11-06 @ 04:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0